Thursday, June 14, 2007

DALI- MUSEET OG SIDSTE AFTEN I SPANIEN








En del af loftet i Dalis soveværelse














Jeg kom tidligt fra Barcelona og undgik derfor det store mylder. Da jeg ankom til byen FIGUERES lykkedes det mig at få en parkeringsplads til både bil og campingvogn på en busholdeplads. Selvfølgelig mod betaling som altid i Spanien. TEATRO-MUSEO DALI hedder museet og er Spaniens mest besøgte museum efter PRADO i Madrid. Teater, ja Dali har selv indrettet det i byens gamle teater, deraf navnet. Især to afdelinger er særlig spændende. Selve forhallen med Regn-Taxa – en gamle flot amerikaner bil der er en slags fontæne med en frodig kvinde på taget. Det rum hvor han er begravet i er et MAE WEST rum med store røde læber som når man ser det på en bestemt måde kan ligne et stort ansigt. Dali er født i byen og døde der i 1989.
Jeg havde set frem til at skulle se en lille del, godt nok ikke den mest berømte del, af COSTA BRAVA kysten. Jeg havde derfor valgt en campingplads ude ved vandet. Men da det begyndte at regne ret kraftigt sidst på eftermiddagen gik det lidt i vasken. For da regnen var stoppet og jeg begav mig til stranden var der ingen liv i strandbarerne og i de små byer. Jeg kan sagtens forestille mig hvordan det ser ud en højsommeraften – men det var det ikke i dag.





No comments: